Blogi

Pienurakointi­palvelu on kokonaisuuksien hallintaa

18.2.2021

Kun kirjoitin edellistä blogia, oli Respect Projectin pienurakointipalvelu juuri laitettu jalkeille ja pääsin päästämään pihalle siihen liittyviä höyryjä. Aloituksessa oli melkoinen työ, kun piti opetella olemassa oleva, eri tarkoitukseen luotu järjestelmä ja startata uudenlainen palvelu yritykseen olemassa olevia toimintamalleja käyttäen.

Nyt pienurakointipalvelun startista on kulunut puolisen vuotta, joten kerrataanpa hieman ensimmäisten kuukausien antia.

Palvelu alusta lähtien hallitussa nousuliidossa

Yhtään kotiinpäin vetämättä voin sanoa, että pienurakointipalvelu on lähtenyt heti alkumetreistä alkaen hyvään nousuliitoon ja projektien määrästä päätellen palvelun olemassaolo on enemmän kuin perusteltua. Vaikka kiire ja tarve onkin noussut välillä suureksi, on Respect Projectin vakaalle perustalle uutta palvelua ollut turvallista rakentaa. Kysynnän määrä on pysynyt kasvussa, mutta kaikki projektit on silti saatu sovitusti maaliin pitäen yllä Respect Projectin korkeita standardeja laadun ja palvelun suhteen.

Suurimman osan työstä on muodostanut ehdottomasti vesivahinkokorjaukset, joita on arviolta yli puolet kaikista projekteista. Huoneistoremontit ja taloyhtiöiden pienemmät ylläpidolliset remontit ovat myös tyypillisiä projektejamme.

Pienurakointi on asiakaspalvelutyötä

Jos palvelun parin ensimmäisen kuukauden kiireistä työnsarkaa purkaessa nousi arvoonsa Respect Projectin hyvät työskentelymallit ja systeemit, on viime kuukausien aikana korostunut eritoten hyvän tiimin merkitys. Olemme onnistuneet löytämään tekijöitä, jotka kykenevät toimittamaan projekteja Respect Projectin nimen velvoittamien vaatimusten mukaisesti. Homma ei ole ihan helppo ja työn luonne eroaa pääurakoinnista melkoisesti. Kun isojen hankkeiden sijaan meillä saattaa olla yli kymmenen alle kuukauden mittaista työmaata samanaikaisesti tuotannossa, nousee avainasemaan työmaiden välinen logistiikka, kommunikaatio ja kyky reagoida nopeisiin muutoksiin.

Pienurakoinnin parissa työskenteleminen vaatii myös tekijältä hieman erilaisia ominaisuuksia kuin esimerkiksi linjasaneerausprojekteissa työskenteleminen. Päivittäinen työ lukuisine muuttujineen vaatii kaikilta tekijöiltä erinomaista kykyä oman työn arvioimiseen ja ennakoimiseen, sekä projektin läpiviennin ymmärrystä kenttätasolla. Olemme pääurakoinnista poiketen työssämme tekemisissä jatkuvasti myös asukkaiden ja isännöitsijöiden kanssa, joten kyky asiakaspalvelutyöhön on tärkeässä roolissa. Iso kiitos palvelumme toimivuudesta kuuluukin jokaiselle pienurakointitiimin tekijälle.

Tavoitteena jatkuva kehittyminen

Vaikka olemmekin saaneet luotua palvelulle hyvän perustan, ei se tarkoita, että nyt olisi aika jäädä paikalleen ihastelemaan aikaansaannosta. Respect-yhtiöiden toimintakulttuurin mukaisesti pyrimme jatkuvasti kehittämään omia toimintamallejamme ja sitä myötä kehittymään paremmaksi työssämme asiakkaan suuntaan.
Yhtenä selkeänä uutuutena heti alkuvuodesta tulee tahtituotantotyömaa, jossa olemme Respect Projectin pääurakointiporukan mukana tekemässä taloyhtiön asukasmuutoksia. Pääurakointi pääsee näin keskittymään omaan työhönsä, me hoitamaan omaa rastiamme ja silti voimme nauttia niistä synergiaeduista, joita samaan organisaatioon kuuluminen työskentelyyn tuo.

Tavoitteena tälle vuodelle on vakiinnuttaa asema luotettavana piensaneeraajana, joka pitää yllä Respect Projectin hyvää mainetta ja tekee sen mitä lupaa. Mittaamme onnistumistamme jatkuvasti yhdessä sovituilla mittareilla, kuten jokaisesta valmistuneesta projektista pyydetyllä asiakaspalautteella. Näin meillä on mahdollisuus oppia kokemuspohjaisesti. Tulemme myös vahvistamaan tiimiämme ja tavoitteemme on löytää seuraavaksi kokenut työnjohtaja vesivahinkosaneerauksiin.

Eero Manninen