Blogi

Mitä korjaus­rakentamisen kumppanilta voi odottaa?

4.6.2020

Kokemuksella ei ole mitään merkitystä, jos se on vääränlaista kokemusta, tämä näkyy selvästi rakentamisessa. Korjausrakentaminen on erilaista, kuin esimerkiksi uudisrakentaminen. Korjausrakentamisen suunnitelmiin sisältyy aina epätarkkuutta. Kaikkia rakenteita ja detaljeja ei esimerkiksi voida suunnitella ennen kuin rakenteita avataan. Korjausrakentamisen kumppanilta täytyy edellyttää kokemusta nimenomaan korjaustöistä ja hankkeiden erityispiirteistä. Ongelmien ratkaiseminen vaatii ammattitaitoa ja oikeanlaista kokemusta.

Luottamus on kaikki kaikessa

Rakennusalan ammattilaiset, jotka tilaavat urakoita haluavat hankkeiden onnistuvan ilman ylimääräistä säätämistä tai riitelyä. Tämä näkyy etenkin urakoitsijavalinnassa. Valitsemalla väärän kumppanin, voi hyvin suunnitellusta hankkeesta muodostua todella hankala. Tämän takia rakennuttaja ottaa mielellään urakoitsijan, jonka kanssa tietää homman toimivan. Tämä on täysin luonnollista ja järkevää, se parantaa mahdollisuutta onnistua.

Vastuun kantaminen omasta työstä mittaa luotettavuuden. Hyvä urakoitsija ”kerää luottamusta pankkiin” ja sitä rakennetaan pitkän ajan kuluessa. Kaikille tapahtuu virheitä, niitä ei voi mitenkään täysin välttää, johtuen pelkästään todennäköisyyksistä. Hyvä urakoitsija tekee selvästi vähemmän virheitä. Luottamus mitataan siinä, miten ongelmat ratkaistaan. Vastuun ottaminen ja asian hoitaminen ripeästi kuuluu hyvän kumppanin perusominaisuuksiin. Tätä ei voi liikaa korostaa, vaikka jokainen urakoitsija väittää toimivansa näin, niin silti esimerkiksi lehtien kestoaihe on se, kuinka jollain työmaalla asiat eivät ole menneet putkeen.

Yhteistyöllä rakennetaan paremmin ja parempaa

Rakentaminen vähänkään isommassa mittakaavassa ei ole yhden ihmisen show. Projektin läpivieminen vaatii yhteistyökykyä. Hankkeessa pyritään samaan lopputulokseen, joka on hyvin läpiviety hanke. Parhaimmillaan työ etenee niin, että rakennuttajalla, suunnittelijoilla, urakoitsijalla ja käyttäjillä on hyvä keskusteluyhteys läpi hankkeen. Toisten auttaminen helpottaa myös omaa tekemistä ja edesauttaa päämäärien saavuttamista. Hyvät kumppanit tekevät työstä helppoa.

Laatu ratkaisee…

Harvasta asiasta on kirjoitettu ja keskusteltu yhtä paljon rakennusalalla, kuin laadusta. Rakentamisen laatu syntyy kokonaisuudesta. Laatu ilmenee sillä, että kaikki osat ovat tasapainossa ja mitään ei laiminlyödä. Laadun tuottaminen vaatii yhteistyökykyä, ammattitaitoa ja kokemusta. Periaatteessa kaikki edellä mainitut seikat ovat selkeitä ja käyvät järkeen. Varsinainen kysymys kuuluu, miten näitä asioita voi vertailla, varsinkin, jos kyseessä on tilaajalle uusi yritys.

Uusia toimittajia ja yhteistyökumppaneita tarvitaan säännöllisesti. Yritykset muuttuvat, osa lakkaa ja osa muuttaa toimintaansa. Tilaajan listalta pitää löytyä oikeat kumppanit oikeaan työhön. Kun rinkiin otetaan uusi toimittaja, niin hankala paikka onkin sitten siinä, että miten sen laatua arvioidaan.

… henkilöstöä ja referenssejä unohtamatta

Työkaluilla ja laitteilla on vähän merkitystä suhteessa siihen kuka niitä käyttää. Yrityksen henkilöstöä voi arvioida kokemuksen ja koulutuksen perustella. Meidän mielestämme kunnollisilla yrityksillä henkilöstön tiedot ovat löydettävissä ja henkilöt on mahdollista tavoittaa. Jos etsit tietoa yrityksestä, mutta et esimerkiksi löydä verkkosivuilta avainhenkilöjen tietoja niin kannattaa pysähtyä miettimään, että miksi tietoa ei löydy.

Yrityksen historia ja referenssit kiinnostavat. Yrityksen tekemät työt muodostavat kokonaiskyvykkyyden yhdessä henkilöstön kanssa. Yritykset ilmoittavat usein referenssejään esimerkiksi verkkosivuilla. Näistä kannattaa tarkastaa, että referenssit ovat oikeasti yrityksen omia. Jos viimeisin referenssi on usean vuoden takaa, tai niitä ei löydy ollenkaan, niin on jälleen hyvä pysähtyä miettimään, onko kaikki kunnossa?

Muiden tilaajien kokemukset ovat hyviä, jos jokin jää yrityksessä mietityttämään. Muutama soitto aikaisemmille tilaajille selvittää yleensä aika hyvin, millaista yhteistyö on ollut. Rakennusalan yrityksellä voi olla myös esimerkiksi RALA-pätevyyksiä, joiden saaminen edellyttää todennettuja näyttöjä kyvykkyydestä.

Tarkasta yrityksen taloudellinen tilanne. Yrityksen luottoluokitus ja konkurssiriski kannattaa tarkastaa aina ja viimeistään ennen lopullisen urakoitsijavalinnan tekemistä. Urakan koon pitää sopia yrityksen liikevaihtoon. Liikevaihdolle ei ole absoluuttista oikeaa mittaria esimerkiksi siten, että liikevaihdon olisi oltava jollain kertoimella suhteessa urakan kokoon. Nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin todeta, että urakan koon ylittäessä urakoitsijan vuotuisen liikevaihdon, ollaan rajoilla. Yrityksen pitää pystyä saamaan vakuudet ja kassan täytyy kestää myös mahdolliset vahingot.

Kaikki täsmää? Sitten vaan tarjouspyyntöä sisään!

Jos edellä mainitut kriteerit täyttyvät ja olet päättänyt kokeilla uutta toimittajaa niin tässä muutama konkreettinen vinkki siihen, mitä meidän mielestämme tilaaja voi vähintään odottaa. Yritykselle voi lähettää tarjouspyynnön tai tiedustelun. Se ei maksa mitään. Siitä voi kuitenkin saada tietoa monella tasolla.

Seuraavat asiat saattavat kuulostaa itsestäänselvyyksiltä, mutta eivät todellakaan ole sitä.

  • Edellytä vastausta. Jos yritys vastaa sinulle suhteellisen ripeästi ja ilmoittaa saaneensa tarjouspyynnön, tämän on hyvä merkki. Jos vastausta ei tule, tai sen saaminen kestää pitkään, kertoo se jotain jatkosta.
  • Edellytä päätöstä ja tietoa. Jos olet pyytänyt tarjousta niin asialliset yritykset ilmoittavat sinulle, jos eivät aio tarjota työtä. On todella turhauttavaa odottaa tarjouksia ja huomata jättöpäivänä tiedustelun jälkeen, että niitä ei ole tulossa.
  • Edellytä selkeää ja hyvää tarjousta. Tarjouksen pitää vastata tarjouspyyntöön. Jos tarjouspyyntö on hyvin laadittu, on myös tarjous todennäköisesti hyvin laadittu. Jos dokumentti on puutteellinen tai epäselvä, voi olla melko varma, että neuvotteluista tulee hankalat ja epäselvyyksien kasaaminen alkaa hankkeen alusta asti.