Blogi

Pienurakointipalvelu on vakiinnuttanut paikkansa

28.9.2021

Kun vuosi sitten käynnistimme Respect Projectin pienurakointipalvelun, oli tavoitteet asetettu korkealle niin palvelun laadun kuin työmäärän suhteen. Tuolloin oli vasta ajatuksia siitä, miten palvelu tulee yrityksen kokonaisuuteen asettumaan. Vuosi on lopulta lyhyt aika, mutta siinä on ehtinyt tapahtua paljon. Palvelu on ensimmäisen vuoden aikana päässyt komeasti sille asetettuihin tavoitteisiin ja ottanut paikkansa osana Respect Projectin kokonaistarjontaa.

Kasvava ammattilaisten joukko

Kun puolen vuoden jälkeen kirjoitin palvelun alkumetreistä blogissamme, mainitsin loppuvuoden tavoitteeksi aseman vakiinnuttamisen luotettavana piensaneeraajana, sekä organisaation ammattitaidon kasvattamisen. Nyt työllistämme päivittäin jo noin neljäkymmentä ammattilaista pienurakoinnin projekteissa.

Ensimmäinen vuosi on mennyt laadullisesti mainiosti. Kun työmäärä kasvaa jatkuvasti, on työn laadun ylläpitäminen paikoin haasteellista. Tärkeintä kuitenkin on, ettei samoja virheitä ole tehty toistamiseen ja olemme kyenneet niistä oppimaan. Se kuvastaakin hyvin porukkaamme, joka on halukas oppimaan ja tekemään töitä – ei vain laadun ja palvelun säilyttämiseksi, vaan myös sen kehittämiseksi.

Myös projektin- ja työnjohdon organisaatio on kasvanut

Kun työn ja tekijöiden määrä on kasvanut roimasti, on organisaation toimivuuden takaamiseksi sitä pitänyt vahvistaa myös suunnittelun ja työnjohdon puolelta. Olen itse siirtynyt työmaavastuusta täysin hallinnon ja projektinjohdon puolelle. Työpäällikkönä on aloittanut Riku Majanen, joka vastaa pienurakoinnin tuotannosta. Organisaatiossa on myös kaksi työjohtajaa, joista Marko Peterillä on vastuu isommista kohteista ja Jari Kaikkosen pääasiallinen vastuu on linjasaneerausten asukasmuutosten vetäminen.

Kosteusvauriokorjaukset vievät edelleen suuren osuuden henkilöresursseistamme ja ne työllistävät kentällä päivittäin kymmenestä kahteentoista henkilöä. Märkätilaremonteissa on tehty paljon yksittäisten kylpyhuoneiden saneerauksia, mutta useamman kylpyhuoneen urakkakokonaisuuksien osuus kasvaa koko ajan. Taloyhtiöiden ylläpitosaneerausten määrä kasvaa myös jatkuvasti.

Eteenpäin mennään lippu korkealla

Ensimmäisen vuoden tavoitteena oli vakiinnuttaa palvelun asema yrityksessä ja pitää työn laatu korkealla, on seuraavana steppinä palvelun rakenteen kehittäminen järjestelmällisemmäksi ja entistä ammattimaisemmaksi. Uuden toiminnanohjausjärjestelmän myötä työn seurattavuus ja suunnitelmallisuus paranevat ja sillä saadaan lisättyä projektien läpinäkyvyyttä, reagointikykyämme sekä toiminnan tehokkuutta. Asiakkaalle nämä lopulta tietysti heijastuvat työn sujuvuutena ja palvelun parantumisena yhä edelleen.